Co jeść latem, żeby czuć się lekko i pełną energii?

Jedz zdrowo
Anna Jastrzębska
Co jeść latem, żeby czuć się lekko i pełną energii?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Wysokie temperatury latem mogą sprawiać, że czujemy się ociężali. Dodatkowo upały sprawiają, że nie zawsze mamy ochotę na pełnowartościowy posiłek. Jednak jeść trzeba. Jakie produkty warto uwzględnić w swoim letnim jadłospisie, by czuć się lekko i mieć mnóstwo energii?

Przede wszystkim woda!

Odpowiednie nawadnianie naszego organizmu jest ważne przez cały rok, jednak latem powinniśmy zwrócić na nie szczególną uwagę. W najcieplejsze miesiące w roku powinniśmy wypijać ok. 1 l wody dziennie. Mowa tu konkretnie o wodzie mineralnej, bez żadnych dosładzających dodatków. Soki w kartonach i napoje gazowane niestety nie nawadniają naszego organizmu. 

Brak odpowiedniego nawodnienia przy wysokich temperaturach może powodować problemy z koncentracją, senność, bóle głowy i pleców. Również nasza skóra traci swoją gładkość, a serce zaczyna bić szybciej. Zapominanie o regularnym piciu wody może prowadzić do omdleń, gorączki, spadku ciśnienia, a nawet śmierci. 

Owoce

Owoce są zdrowe, pełne witamin i często mają orzeźwiający smak. Dodatkowo wspomagają proces trawienia. Dla przykładu papaina, czyli enzym zawarty w papai, ma właściwości proteolityczne wspomagające trawienie białek. Natomiast banany, owoce niezwykle bogate w potas, wspomagają walkę ze wzdęciami i regulują gospodarkę wodną w organizmie. 

Regularne jedzenie jagód świetnie wpływa na procesy trawienne, a dodatkowo wzmacnia wzrok. 

Warzywa

Warzywa, podobnie jak owoce, dostarczają wielu witamin, są lekkie i orzeźwiające. Do swojej letniej diety warto więc wprowadzić np. ogórki, które nawadniają organizm, a dodatkowo zawierają mało kalorii. Czerwone buraki świetnie wpływają na przemianę materii i zawierają dobroczynny dla układu trawiennego błonnik. Natomiast fasolka szparagowa ma dużo kwasu foliowego, a jej niski indeks glikemiczny sprawia, że świetnie sprawdzi się w diecie cukrzyków. 

Jogurty

Zaburzenie flory bakteryjnej w jelitach może powodować wzdęcia i uczucie ciężkości. Aby zadbać o układ pokarmowy i dobre bakterie w nim, powinniśmy regularnie jeść jogurty, które zawierają żywe kultury bakterii. W ten sposób unikniemy wielu problemów trawiennych. 

Imbir

Podobnie jak jogurty, imbir również pomaga w walce ze wzdęciami. Znany jest głównie ze swoich właściwości bakteriobójczych, choć zawarta w nim proteaza imbirowa wspomaga trawienie białek i tym samym daje naszemu organizmowi poczucie lekkości. Dodatkowo imbir wspomaga pracę układu krążenia i wszystkich organów wchodzących w skład układu pokarmowego. Warto go więc dodawać jak najczęściej do różnych dań oraz napojów. 

Zioła

Od czasu do czasu warto latem wypić szklaneczkę ziół ułatwiających trawienie, chociażby w schłodzonej formie. W ten sposób można uniknąć wielu problemów trawiennych, zapobiec nadmiernej fermentacji i rozkurczyć żołądek. Najlepiej w tej roli sprawdzą się herbatki z mięty, szałwii, kopru włoskiego lub kminku. 

Jakich składników unikać w letniej diecie?

Komponując swoją letnią dietę, warto zwrócić uwagę na to, by nie zawierała ona zbyt wielu ciężkostrawnych potraw i wysokokalorycznych przekąsek. Unikaj ostrych przypraw, dań tłustych i wysokobiałkowych, gdyż przez to, że są trudne do strawienia, podnoszą wewnętrzną produkcję ciepła w organizmie. Ogranicz spożycie cukru, soli oraz tłuszczów. Unikaj potraw, które szybko tracą swoją świeżość, jak np. ciastka z kremem i słodkie drinki. Pozostawienie ich przez kilka godzin na słońcu może powodować namnożenie się bakterii.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Asia 12.10.2021

    ja dodatkowo robie sobie fajne owocowe smoothie <3

Ostatnie wpisy
Tagi
Rekomendowane
Z czym na co dzień łączyć bluzę?
/
Z czym na co dzień łączyć bluzę?
Uwielbiasz oryginalne modowe zestawienia? W takim razie mamy coś specjalnie dla ciebie – oto pomysły na bluzę damską w najróżniejszych zestawieniach. Jedno jest pewne – tu nie ma miejsca na nudę!
Polecamy