Porady

Roller, czyli wałek do masażu – jaki wybrać?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Fot. Miljan Zivkovic/stock.adobe.com

Roller do masażu jest używany bardzo często przez osoby trenujące, które z różnych względów nie mogą uczęszczać na masaż lub nie mają środków umożliwiających wizytę u fizjoterapeuty.

W wielu przypadkach rollery są zbawienne, ponieważ pozwalają na szybkie rozmasowanie obolałych mięśni bez potrzeby używania bardzo drogich masażerów, np. ciśnieniowych. Jeśli również trenujesz w domu i chcesz rozluźnić mięśnie po ćwiczeniach, koniecznie sprawdź, jaki roller wybrać.

Wałek do masażu – jak wybrać najlepszy model?

Na rynku można spotkać wiele modeli rollerów do masażu. Są lekkie i co ważne, łatwo je transportować. Bardzo często wybierane są masażery, które mają owalny lub okrągły kształt. Pod wpływem ciężaru ciała nie odkształcają się i masują mięśnie przez rolowanie. To szybki sposób na rozluźnienie mięśni i powięzi.

Roller do masażu dobieraj pod kątem:

twardości – rollery wykonane z miękkich materiałów dość łatwo uginają się pod ciężarem ciała i nie wywierają tak mocnego nacisku na tkanki miękkie. Są idealne dla tych osób, które odczuwają silne napięcie oraz ból mięśni, a także dopiero zaczynają swoją przygodę z rolowaniem; twarde wałki mogą wywołać zbyt duży ucisk, a także ból. Są odpowiednie dla zaawansowanych sportowców, którzy mogą pochwalić się dużą masą mięśniową i niskim napięciem mięśniowym,

kształtu – rollery, jak sama nazwa wskazuje, mają kształt okrągły lub półokrągły. Gładkie i podłużne wałki są idealne do masowania górnych i dolnych kończyn – wystarczy ułożyć na nich ręce lub nogi i lekko przesuwać je względem podłoża, wałek wykona cały masaż. Z kolei do rozluźniania mięśni przykręgosłupowych odpowiedni będzie roller w kształcie ósemki – jego budowa pozwala na masaż bez uciskania na kręgi; warte uwagi są również okrągłe masażery, odpowiednie np. do masażu stóp,

ceny – koszt urządzenia jest tak samo istotny, jak inne jego parametry. W znanych dyskontach można kupić masażer już za 20 zł za sztukę, jednak jego jakość wykonania oraz wytrzymałość na nacisk są wątpliwe. Dobrej jakości roller kosztuje od 50 zł wzwyż, dlatego nie warto na nim oszczędzać,

wielkości – również dobranie odpowiedniej wielkości jest wyjątkowo istotne. Roller dobieramy do konkretnej wielkości mięśnia – do masażu ud potrzebny będzie masażer o długości 30 do 35 cm i średnicy 15 cm, z kolei stopy i ścięgna Achillesa pomasujemy rollerem o średnicy 8 do 12 cm.

Roller piankowy – jak go używać?

Roller piankowy, który jest najbardziej popularny wśród masażerów, powinien być używany na konkretnych partiach mięśni. Masaż, czyli rolowanie jednego mięśnia zajmuje około 10 do 30 sekund. Po tym czasie warto przejść na inne partie mięśniowe.

Jeśli nadal czujemy napięcie w danej partii ciała, możemy do niej wrócić po masażu pozostałych mięśni. Ból w trakcie rolowania jest naturalnym elementem ich rozciągania oraz zmniejszenia napięcia. Z czasem sztywność mięśni powinna ustąpić.

Unikaj rolowania kości oraz stawów! Przy długotrwałym stosowaniu rollera na nieprawidłowe okolice, takie jak staw kolanowy czy pachwiny, mogą pojawić się w tych miejscach obrzmienia, siniaki, a nawet przebarwienia i guzy. Roller należy stosować wyłącznie na mięśnie i powięzie. Jeśli nie wiesz do końca, jak wykonywać taki masaż, lepiej skonsultować się z fizjoterapeutą, który na pewno pomoże dobrać odpowiednie techniki, bezpieczne dla nas.

Ważne jest również dobranie siły nacisku do napięcia mięśni – jeśli są mocno napięte i odczuwamy silny ból, lepiej jest dozować długość rolowania, by mięśnie oraz skóra przyzwyczaiły się do takiego nacisku. Należy wybierać na początek masażery o gładkiej powierzchni. Z czasem zakup roller, który będzie miał dodatkowe wypustki.

Zalety masażu za pomocą rollera:

– Szybki sposób na rozluźnienie mięśni,

– łatwiejsze rozluźnienie mięśni i ścięgien przeciwdziała kontuzjom,

– niwelowanie cellulitu,

– poprawa ukrwienia skóry oraz jej odżywienia,

– mniejszy ból spowodowany napiętymi mięśniami.

Osoby używające na co dzień rollera zauważyły również większą mobilność mięśni oraz ich elastyczność. Masażer może również pomóc nam pozbyć się niechcianych zakwasów, co świetnie sprawdzi się u sportowców i miłośników sportów ekstremalnych oraz siłowych.

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej

post-image
Reklama

Jak wzmocnić odporność jeszcze przed zimą?

Odporność to zdolność organizmu do identyfikacji i zwalczania wszelakich czynników chorobotwórczych, tych ożywionych (bakterie, grzyby czy pasożyty) i nieożywionych (np. wirusy) oraz niepodatność na rozmaite czynniki zewnętrzne, które mogą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
Czytaj więcej