Reklama

Jakie pokarmy najczęściej wywołują wzdęcia?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Wzdęcia pojawiają się w wyniku nadmiernego gromadzenia się gazów w przewodzie pokarmowym. Są różne przyczyny wzdęć, a u osób zdrowych bardzo duże znaczenie przy ich powstawaniu ma dieta oraz styl życia. Zbyt częste ich pojawianie się powinno skłonić do modyfikacji swoich przyzwyczajeń żywieniowych. Przede wszystkim należy wykluczyć pokarmy, które są najbardziej wzdymające.

Rośliny strączkowe i niektóre owoce

Rośliny strączkowe, czyli fasola, groch czy soczewica, pomimo tego, że dostarczają wartościowych składników odżywczych są częstą przyczyną wzdęć. W roślinach tych można znaleźć cukry z rodziny rafinoz, które mają niekorzystne oraz gazotwórcze działanie. Organizm człowieka nie wykazuje żadnych zdolności, które są związane z ich przyswajaniem. Ponadto w warzywach tych można znaleźć duże ilości błonnika. Jeśli jest on spożywany w nadmiarze, to nie zwalcza zaparć, ale wykazuje działanie wzdymające.

Niektóre owoce również mogą być przyczyną wzdęć. Wśród nich wymienia się m.in. gruszki, śliwki oraz jabłka. Takie działanie związane jest z wysoką zawartością cukrów, a przeważnie fruktozy, która może wzmagać fermentację w jelitach. To, czy dane owoce są tolerowane przez organizm człowieka, zależy od jego indywidualnych preferencji. Gdy surowe owoce zaczynają powodować wzdęcia, najlepiej jest ograniczyć ich spożywanie do minimum, albo spożywać je w formie gotowanej lub pieczonej.

Mleko oraz produkty mleczne

U wielu osób wzdęcia zaczynają pojawiać się po spożyciu mleka, a wynika to z nietolerancji laktozy, którą jest cukier występujący w mleku. Organizm tych osób nie wytwarza w ogóle enzymu laktazy, który jest konieczny do rozłożenia oraz strawienia cukru mlecznego. Taka laktoza, która nie zostanie strawiona, zaczyna ulegać fermentacji w jelicie grubym, a to powoduje wzrost ilości wytwarzanych gazów oraz kwasów. W związku z tym po wypiciu mleka zaczynają pojawiać się m.in. wzdęcia.

Smażone oraz tłuste potrawy

Jedzenie smażonych oraz tłustych potraw może przyczyniać się do pojawiania się wzdęć. Pokarmy, które zawierają duże ilości tłuszczu są ciężkostrawne dla układu pokarmowego, a to stanowi także przyczynę niestrawności. W związku z tym, że przez długi czas zalegają w żołądku oraz w jelicie, mogą powodować zwiększone wytwarzanie dużej ilości gazów. Potrawy, które mają duże ilości tłuszczu, a do tego są ciężkostrawne i wywołują wzdęcia, to również dania typu fast-food.

Napoje gazowane

Picie napojów gazowanych powoduje bardzo często wzdęcia oraz odbijanie się. W napojach tych znajduje się duża ilość dwutlenku węgla, który wypełnia jelita. Ponadto, słodkie napoje gazowane mają duże ilości cukru, który odpowiada za zbyt dużą fermentację w jelitach. Jeśli tego typu napoje są spożywane w dużych ilościach, może wystąpić uczucie pełności w jamie brzusznej oraz ciężkość na żołądku.

Co pomoże na wzdęcia?

Na wzdęcia brzucha na pewno pomóc może zmiana diety[1] oraz stylu życia, a także wyeliminowanie pokarmów, które najczęściej powodują przykre dolegliwości. Jeszcze innym sposobem jest stosowanie preparatów, które zawierają w swoim składzie symetykon. Takim lekiem, dostępnym bez recepty, jest Espumisan. Można go stosować w leczeniu objawowym dolegliwości żołądkowo-jelitowych, które związane są z nadmiernym gromadzeniem się gazów przewodzie pokarmowym. Lek ten jest najczęściej wybieranym przez Polaków preparatem na gazy i uczucie pełności w jamie brzusznej. Jego działanie jest powierzchniowe, gdyż główny składnik – symetykon, to substancja chemiczne obojętna, która nie ulega trawieniu i nie wchłania się z przewodu pokarmowego. Dyskretne, łatwe w połknięciu kapsułki to doskonały wybór dla osób z każdej grupy wiekowej, które zmagają się ze wzdęciami, nawet dla osób chorych na cukrzycę, gdyż Espumisan nie zawiera cukru.

Referencje:

Gulbicka P., Grzymisławski M., Wzdęcia brzucha – najczęstsze przyczyny i postępowanie [w:] Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 2016, t. 6, nr 1.

Żywienie w zespole jelita nadwrażliwego IBS. Wyjaśnienia, porady, przepisy, 2021, wyd. Narodowy Fundusz Zdrowia, s. 28-40.


[1] Żywienie w zespole jelita nadwrażliwego IBS. Wyjaśnienia, porady, przepisy, 2021, wyd. Narodowy Fundusz Zdrowia, s. 28-40.

Fot.: materiał prasowy Klienta.

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej

post-image
Reklama

Jak wzmocnić odporność jeszcze przed zimą?

Odporność to zdolność organizmu do identyfikacji i zwalczania wszelakich czynników chorobotwórczych, tych ożywionych (bakterie, grzyby czy pasożyty) i nieożywionych (np. wirusy) oraz niepodatność na rozmaite czynniki zewnętrzne, które mogą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
Czytaj więcej