Żyj zdrowo

Znaczenie snu w zdrowym stylu życia

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Fot. Ketut Subiyanto/Pexels.com

Sen ma kluczowy wpływ na nasze zdrowie. Odpowiednio długi wypoczynek to gwarancja dobrego samopoczucia, ale nie tylko. Sen oddziałuje również na nasze serce, mózg i masę ciała.

Sen a zdrowie

Jak już zostało wspomniane, sen ma znaczący wpływ na nasze zdrowie. Stanowi on najlepsze lekarstwo na stres. Sen przyczynia się także do obniżenia ciśnienia krwi oraz poziomu złego cholesterolu. Dzięki odpowiedniej dawce snu jesteśmy w znacznie mniejszym stopniu narażeni na depresję, spadki nastroju czy nadmierną drażliwość. Zdrowy sen przekłada się na lepszą kontrolę nad emocjami. Warto wspomnieć tutaj o zagadnieniu, jakim jest regeneracja mózgu. Narząd ten regeneruje się zarówno podczas nocnego wypoczynku, jak i krótkiej drzemki w ciągu dnia. Zdrowy sen pozwala także kontrolować masę ciała. Skutecznie poprawia on zdolność zapamiętywania i wspiera koordynację oraz czynności ruchowe. To właśnie w nocy nasz mózg porządkuje i utrwala wszystkie zdobyte w ciągu dnia informacje. Zapewniając naszemu organizmowi odpowiednią ilość snu, przyczyniamy się do poprawy funkcjonowania układu immunologicznego. Związane jest to z tym, że w czasie snu organizm zwalcza infekcje. Do czynienia mamy wówczas także z produkcją hormonów, np. hormonu wzrostu. Gdy śpimy, normuje się ciśnienie, z organizmu usuwane są toksyny, poprawia się stan skóry, a nasze oczy odpoczywają. Warto wspomnieć tutaj także o tym, że wypoczęty organizm osiąga lepsze wyniki sportowe. 

Jakie skutki może mieć przewlekły niedobór snu? Sprzyjać może on między innymi rozwojowi cukrzycy, depresji czy stanów lękowych, zaburzeniom koncentracji oraz otyłości. Osoby borykające się z bezsennością są znacznie mniej wydajne i w większym stopniu narażone na wypadek samochodowy. Jak pokazują wyniki badań, zaburzenia snu najczęściej dotyczą kobiet i nasilają się wraz z wiekiem.

Fot. Ketut Subiyanto/Pexels.com

Jak zadbać o higienę snu?

Oto kilka sprawdzonych sposobów na to, jak zadbać o higienę snu. O ile tylko jest to możliwe, każdego dnia należy kłaść się spać o tej samej porze. To sprawdzony patent na wypracowanie odpowiedniego rytmu. Kolację powinno się jeść najpóźniej 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka. Najlepiej, aby była ona lekkostrawna. Nie zaleca się spożywania alkoholu w godzinach wieczornych. Skutkiem tego może być bowiem krótki, płytki sen. Przed położeniem się spać warto przewietrzyć sypialnię. Zapalić można w niej również świeczkę o zapachu lawendy, jałowca lub róży. Aromaty te znane są bowiem z właściwości uspokajających. Chcąc zagwarantować sobie zdrowy sen, zadbać należy również o odpowiednią temperaturę w sypialni. Najlepiej, aby wynosiła ona około 18-22 stopnie Celsjusza. Co robić, jeżeli po około 20 minutach od położenia się do łóżka nie udało nam się zasnąć? Warto wówczas posłuchać relaksującej muzyki lub poczytać książkę. 

Optymalna ilość snu

Jak długo należy spać, aby organizm był wypoczęty? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jest to bowiem kwestia indywidualna. Sen składa się z 3 stadiów NREM: N1, N2 oraz N3 i snu REM. W czasie dwóch pierwszych nasz sen jest płytki. Głęboko zasypiamy dopiero w stadium N3, które jest związane z wypoczynkiem biologicznym. Sen REM odpowiada za przetwarzanie informacji i marzenia senne. Aby się wyspać, potrzebne jest jak najwięcej snu N3 oraz REM. Co ważne, 2 kluczowe stadia snu nie występują jeden po drugim. Zamiast tego, są przedzielone stadiami N1 oraz N2. Dorosły człowiek posiada przeważnie od 4 do 6 cyklów snu, z których każdy trwa między 80 a 120 minut. Mówi się, że optymalna długość snu to między 7 a 8 godzin. Część osób będzie się czuła wypoczęta po upływie zaledwie 5 godzin. Inne potrzebować będą natomiast nawet 10 godzin snu. 

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej

post-image
Be fit Porady

Co ubrać na trekking?

Wyprawy trekkingowe mogą być cudownym przeżyciem i świetnym narzędzie do poprawy kondycji fizycznej oraz rozwoju osobistego. Sprawdź, jak się do nich przygotować i w co ubrać się, wychodząc z domu.
Czytaj więcej