Be healthy Jedz zdrowo

Wszystko, co powinnaś wiedzieć o diecie ketogenicznej

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
David B Townsend/unsplash.com

Zastanawiasz się nad zmianą nawyków żywieniowych? Zainteresowała Cię polecana przez koleżankę dieta ketogeniczna? Poznaj wady i zalety diety keto i podejmij decyzję, czy chcesz odżywiać się zupełnie inaczej niż dotychczas!

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna stała się niedawno bardzo popularna. Odżywianie zgodne z zasadami keto znacząco wpływa na procesy metaboliczne zachodzące w organizmie człowieka. W diecie keto całkowicie rezygnujemy z chleba, makaronów, kaszy czy na przykład ziemniaków. Zamiast tych produktów spożywamy, co może wydać się zaskakujące, głównie tłuszcze. Dlaczego akurat je? Okazuje się, że ich duże ilości wcale nie powodują, że tyjemy. Nadmiar tłuszczu w diecie powoduje ketozę. To stan, w którym organizm pozyskuje energię ze zgromadzonej już tkanki tłuszczowej. Odkrycie tej zależności to prawdziwa rewolucja. 

Przechodząc na dietę ketogeniczną musimy przygotować się na spożywanie tłuszczy w naprawdę dużych ilościach. Musimy też być gotowi na całkowite wyeliminowanie węglowodanów. Błędem podczas diety keto jest spożywanie posiłków zawierających cukier. Owoce i warzywa są dozwolone w naprawdę niewielkich ilościach. Posiłkami idealnymi są takie, które zawierają tłuste mięso, ryby, oleje, śmietanę i orzechy.

Powinniśmy wybierać tłuszcze nierafinowane, tłoczone na zimno. Naszą bazą jest też oliwa z oliwek i olej z awokado. Owoc, który może (w drodze wyjątku) pojawić się na naszym talerzu, to awokado. W przypadku warzyw dopuszczalna jest papryka, pomidory i ogórki. 

Dlaczego warto wybrać keto?

Przede wszystkim niekwestionowaną zaletą diety keto jest utrata wagi. Dzięki żywieniu zgodnemu z zasadami tej diety obniżymy ciśnienie krwi, poziom cukru i cholesterolu w organizmie. Ketoza stosowana jest w leczeniu padaczki. Czasami wykorzystuje się ją też u cukrzyków. Badania wskazują na pozytywny wpływ diety keto w przypadku chorób takich jak Alzhaimer i Parkinson. Pacjenci, którzy chorują na nowotwory mózgu, częste migreny i zaburzenia snu również, z powodzeniem mogą wprowadzić ten model żywieniowy.

Wady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna nie sprawdzi się u każdego. Dla wielu osób trudnością będzie restrykcyjne przestrzeganie jej zasad. Dodatkowo niektórzy nie do końca potrafią komponować różnorodne wysokotłuszczowe posiłki. Nauka nowych nawyków żywieniowych wymaga silnej woli i trwa długo. 

Problemem, z którym borykają się osoby przechodzące na ketogeniczną dietę, jest brak cukru w codziennej diecie. Wadą jest też brak owoców i warzyw w naszym codziennym menu. Warto przyjmować odpowiednio dobrane suplementy, które wspomogą nasz organizm. Niektórzy borykają się też z uporczywymi zaparciami, których źródłem jest brak błonnika w diecie.

Chcąc przejść na dietę ketogeniczną, dobrze jest skonsultować się z lekarzem albo dietetykiem. Nieumiejętne stosowanie diety może doprowadzić do kwasicy ketonowej. Jest to niebezpieczne dla naszego zdrowia. Keto nie powinna być stosowana u osób otyłych. Diety keto w żadnym wypadku nie powinny stosować osoby mające problem z nerkami, trzustką i wątrobą. To właśnie te organy muszą poradzić sobie z nowym metabolizmem i uwalnianiem ciał ketonowych w znacznie większych niż dotychczas ilościach. O keto nie powinny myśleć też kobiety w ciąży i matki karmiące.

Zdj. główne: David B Townsend/unsplash.com

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej

post-image
Reklama

Jak wzmocnić odporność jeszcze przed zimą?

Odporność to zdolność organizmu do identyfikacji i zwalczania wszelakich czynników chorobotwórczych, tych ożywionych (bakterie, grzyby czy pasożyty) i nieożywionych (np. wirusy) oraz niepodatność na rozmaite czynniki zewnętrzne, które mogą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
Czytaj więcej