Jedz zdrowo

Moda na nową dietę – poznaj zasady semiwegetarianizmu

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
fot. Daria Shevtsova/ pexels.com

Co roku przyglądamy się nowym dietom, które mają mniejszy lub większy zasięg wśród młodych kobiet. Nie wszystkie sposoby odżywiania są pochwalane przez specjalistów, w tym dietetyków. Bardzo zdrowa, a przy okazji bezpieczna, jest dieta semiwegetariańska. Sprawdźmy, na czym polega.

Na czym polega semiwegetarianizm?

Semiwegetarianizm jest odmianą diety wegetariańskiej. W tym wariancie dopuszczalne jest jedzenie mięsa oraz przetworów pochodzących od zwierząt. Semiwegetarianie wykluczają jednak z diety czerwone mięso oraz traktują produkty odzwierzęce jako część diety, a nie jej główny składnik.

Semiwegetarianizm jest bardzo popularny wśród tych osób, które chcą przejść na wegetarianizm, ale nie są całkowicie przekonane do zupełnego odrzucenia mięsa. Z drugiej strony chcą bardziej zadbać o swoją sylwetkę oraz zdrowie, dlatego do jadłospisu włączają więcej warzyw oraz owoców. Jest też praktykowany wśród osób aktywnych.

Semiwegetarianizm można podzielić na dwie odmiany:

  1. Pollowegetarianizm – dopuszcza jedzenie mięsa drobiowego
  2. Pescowegetarianizm – dopuszcza jedzenie ryb

Semiwegetarianizm dopuszcza jedzenie produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak mleko  i jego przetwory, miód, czy jajka.

Jakie są dobre strony semiwegetarianizmu?

Semiwegetarianizm może przynieść nam nieoczekiwane i bardzo pozytywne efekty, między innymi:

  • poprawę naszego zdrowia,
  • polepszenie trawienia,
  • zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej,
  • obniżenie poziomu złego cholesterolu,
  • oczyszczenie organizmu z toksyn.

Samo odstawienie mięsa i jedzenie go w mniejszej ilości nie wystarczy. Ważne jest odpowiednie porcjowanie warzyw w stosunku do białka.

Jakie są główne zasady semiwegetarianizmu?

Semiwegetarianizm, aby przynieść nam odpowiednie efekty, powinien być wprowadzany stopniowo do naszego codziennego funkcjonowania. Bardzo ważne jest pamiętanie o kilku zasadach, żeby ten rodzaj diety dostarczył nam wszystkich ważnych dla nas składników odżywczych.

  1. Warzywa oraz owoce muszą stanowić co najmniej połowę posiłku.
  2. Pamiętajmy o bakaliach, w tym o orzechach, ponieważ są ważnym źródłem mikroelementów, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.
  3. Przetwory mleczne powinny być włączane do codziennego jadłospisu co najmniej dwa razy dziennie.
  4. Unikamy wysoko przetworzonego, niezdrowego jedzenia, w szczególności fast foodów.

Semiwegetarianizm ma pomóc osobom niezdecydowanym na dietę wegetariańską i wegańską. Wielu psychologów, ale również dietetyków, doradza, aby na początku wprowadzić dietę uboższą w mięso, a dopiero później zrezygnować z niego całkowicie.

Dzięki takiemu podejściu na pewno łatwiej będzie przejść na wegetarianizm lub weganizm. Semiwegetarianizm jest też dobrym sposobem na sprawdzenie, czy taka dieta jest dla nas odpowiednia.

Dla kogo przeznaczony jest semiwegetarianizm?

Semiwegetarianizm będzie odpowiedni dla osób, które chcą zadbać o swoją sylwetkę. Przede wszystkim powinny stosować go osoby, które:

  • mają problemy z trawieniem,
  • cierpią z powodu niewydolności nerek,
  • leczą się na cukrzycę lub schorzenia układu pokarmowego,
  • chcą jeść lekkostrawnie,
  • mają zaleconą przez lekarza dietę o mniejszej ilości cholesterolu.

Chwilowa moda na nowy sposób żywienia może być dla nas świetnym pretekstem na zmianę nawyków żywieniowych. Dieta semiwegetariańska ma wiele zalet, przede wszystkim to, że pomaga w zwiększeniu ilości warzyw i owoców spożywanych na co dzień.

Czy faktycznie powinniśmy unikać mięsa?

Zdania dietetyków co do spożywania mięsa są bardzo podzielone. Wielu z nich stwierdza, że człowiek jest istotą wszystkożerną, dlatego niewielka ilość mięsa w diecie nie wyklucza zdrowego stylu życia. Inni z kolei zalecają dietę całkowicie roślinną, która powinna w większości zaspokoić nasze zapotrzebowanie na składniki odżywcze. 

Przejście na wegetarianizm lub weganizm ma wiele pozytywnych skutków dla naszego zdrowia, jednak należy pamiętać, że przy takim stylu jedzenia powinno się suplementować witaminę B12. Wpływa ona pozytywnie na rozwój oraz działanie układu nerwowego, ale jest możliwa do uzyskania wyłącznie z produktów odzwierzęcych.

Przed wprowadzeniem zmian w żywieniu warto wykonać podstawowe badania lekarskie oraz skonsultować się z dietetykiem klinicznym. Zbyt restrykcyjna dieta może bowiem bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

fot. główne: Daria Shevtsova/ pexels.com




Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej