Jedz zdrowo

Co jeść latem, żeby czuć się lekko i pełną energii?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Fot. Farhad Ibrahimzade /Unsplash.com

Wysokie temperatury latem mogą sprawiać, że czujemy się ociężali. Dodatkowo upały sprawiają, że nie zawsze mamy ochotę na pełnowartościowy posiłek. Jednak jeść trzeba. Jakie produkty warto uwzględnić w swoim letnim jadłospisie, by czuć się lekko i mieć mnóstwo energii?

Przede wszystkim woda!

Odpowiednie nawadnianie naszego organizmu jest ważne przez cały rok, jednak latem powinniśmy zwrócić na nie szczególną uwagę. W najcieplejsze miesiące w roku powinniśmy wypijać ok. 1 l wody dziennie. Mowa tu konkretnie o wodzie mineralnej, bez żadnych dosładzających dodatków. Soki w kartonach i napoje gazowane niestety nie nawadniają naszego organizmu. 

Brak odpowiedniego nawodnienia przy wysokich temperaturach może powodować problemy z koncentracją, senność, bóle głowy i pleców. Również nasza skóra traci swoją gładkość, a serce zaczyna bić szybciej. Zapominanie o regularnym piciu wody może prowadzić do omdleń, gorączki, spadku ciśnienia, a nawet śmierci. 

Owoce

Owoce są zdrowe, pełne witamin i często mają orzeźwiający smak. Dodatkowo wspomagają proces trawienia. Dla przykładu papaina, czyli enzym zawarty w papai, ma właściwości proteolityczne wspomagające trawienie białek. Natomiast banany, owoce niezwykle bogate w potas, wspomagają walkę ze wzdęciami i regulują gospodarkę wodną w organizmie. 

Regularne jedzenie jagód świetnie wpływa na procesy trawienne, a dodatkowo wzmacnia wzrok. 

Warzywa

Warzywa, podobnie jak owoce, dostarczają wielu witamin, są lekkie i orzeźwiające. Do swojej letniej diety warto więc wprowadzić np. ogórki, które nawadniają organizm, a dodatkowo zawierają mało kalorii. Czerwone buraki świetnie wpływają na przemianę materii i zawierają dobroczynny dla układu trawiennego błonnik. Natomiast fasolka szparagowa ma dużo kwasu foliowego, a jej niski indeks glikemiczny sprawia, że świetnie sprawdzi się w diecie cukrzyków. 

Jogurty

Zaburzenie flory bakteryjnej w jelitach może powodować wzdęcia i uczucie ciężkości. Aby zadbać o układ pokarmowy i dobre bakterie w nim, powinniśmy regularnie jeść jogurty, które zawierają żywe kultury bakterii. W ten sposób unikniemy wielu problemów trawiennych. 

Imbir

Podobnie jak jogurty, imbir również pomaga w walce ze wzdęciami. Znany jest głównie ze swoich właściwości bakteriobójczych, choć zawarta w nim proteaza imbirowa wspomaga trawienie białek i tym samym daje naszemu organizmowi poczucie lekkości. Dodatkowo imbir wspomaga pracę układu krążenia i wszystkich organów wchodzących w skład układu pokarmowego. Warto go więc dodawać jak najczęściej do różnych dań oraz napojów. 

Zioła

Od czasu do czasu warto latem wypić szklaneczkę ziół ułatwiających trawienie, chociażby w schłodzonej formie. W ten sposób można uniknąć wielu problemów trawiennych, zapobiec nadmiernej fermentacji i rozkurczyć żołądek. Najlepiej w tej roli sprawdzą się herbatki z mięty, szałwii, kopru włoskiego lub kminku. 

Jakich składników unikać w letniej diecie?

Komponując swoją letnią dietę, warto zwrócić uwagę na to, by nie zawierała ona zbyt wielu ciężkostrawnych potraw i wysokokalorycznych przekąsek. Unikaj ostrych przypraw, dań tłustych i wysokobiałkowych, gdyż przez to, że są trudne do strawienia, podnoszą wewnętrzną produkcję ciepła w organizmie. Ogranicz spożycie cukru, soli oraz tłuszczów. Unikaj potraw, które szybko tracą swoją świeżość, jak np. ciastka z kremem i słodkie drinki. Pozostawienie ich przez kilka godzin na słońcu może powodować namnożenie się bakterii.

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej