Jedz zdrowo

Co jeść, aby utrzymać zbilansowaną dietę?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Fot. Jason Briscoe/Unsplash.com

Zbilansowane posiłki to klucz do sukcesu – to dzięki nim masz dobre samopoczucie i wiele energii. Dobrze zbilansowana dieta jest niezwykle ważna dla Twojego zdrowia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego, oraz pomaga w osiągnięciu świetnej sylwetki. Dowiedz się co jeść, aby ją utrzymać.

Podstawy, czyli od czego zacząć tworzenie zdrowej i zbilansowanej diety

Zacznijmy od tego, czym tak naprawdę jest zbilansowana dieta i co kryje się za tym pojęciem. Dieta zbilansowana oznacza odpowiednią liczbę posiłków w ciągu dnia, dopasowaną do Ciebie kaloryczność i ilość makroskładników w jadłospisie oraz dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu. Według ogólnych założeń Twoja dieta powinna składać się w około 50% z węglowodanów będących głównym źródłem energii, w 30% z tłuszczy oraz w 20% z białka. W prawidłowym doborze posiłków pomoże Ci także piramida zdrowego żywienia. Jest ona dobrą bazą dla osób zaczynających tworzenie diety, ale także przydatną ściągą. Według założeń piramidy podstawą Twojej diety powinny być warzywa oraz owoce. Ważne są także proporcje – w zbilansowanym jadłospisie powinny znaleźć się 3 porcje warzyw i jedna porcja owoców. Następnie w piramidzie pojawiają się zboża, czyli jedno z głównych źródeł węglowodanów w diecie. Zalecamy jednak, aby wybierać produkty pełnoziarniste, ponieważ są one znacznie zdrowsze. Następnym piętrem jest nabiał, a kolejnym mięso i ryby. Warto też pamiętać, aby wybierać produkty z dobrych źródeł oraz od sprawdzonych dostawców, na przykład https://paczkazrusiborza.pl/. Ostatnim elementem piramidy są tłuszcze – najlepszym i najzdrowszym wyborem będą te roślinne, na przykład oliwa z oliwek, olej rzepakowy, czy też olej z pestek winogron. Poza piramidą znajdują się zaś takie produkty jak słodycze, fast food, sól oraz alkohol i inne używki – oznacza to, że dla zachowania zdrowej i zbilansowanej diety powinieneś całkowicie usunąć je ze swojego jadłospisu. Istotną kwestią, która nieodłącznie wiąże się z planowaniem zbilansowanej diety, jest rozłożenie posiłków w ciągu dnia. Najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, w 3-4 godzinowych odstępach.

Odpowiednie nawodnienie, czyli coś, za co organizm Ci podziękuje

Niezwykle ważnym elementem dobrze zbilansowanej diety jest także dbanie o nawodnienie organizmu – w końcu Twoje ciało składa się w ponad 60% z wody. Zaleca się więc, aby codziennie spożywać około 2 litrów wody dziennie. Ważna jest jednak nie tylko ilość wypijanej wody, ale i sposób picia – po szklankę wody, najlepiej w temperaturze pokojowej, warto sięgnąć po przebudzeniu i przed snem. Natomiast w ciągu dnia należy pić wodę regularnie, małymi łykami. Dobrym nawykiem jest także picie ciepłej wody z połówką cytryny na pół godziny przed pierwszym porannym posiłkiem. Świetnie oczyszcza to organizm i pomaga w zachowaniu nieskazitelnej cery. Oprócz wody warto sięgać także po ziołowe herbaty, na przykład te dostępne na https://zielarnia24.pl/herbaty,205.html, a także po czarną  kawę – zmniejsza ona ryzyko cukrzycy, poprawia krążenie krwi oraz jest naturalnym afrodyzjakiem.

Suplementy, czyli wspomaganie diety

Aby mieć pewność, że dostarczasz organizmowi wszystkich potrzebnych składników, możesz zdecydować się na suplementację. Na rynku dostępnych jest wiele suplementów, zarówno w tabletkach, jak i płynach. Warto wybrać takie, które są naturalne, a ich wchłanialność jest wysoka. Dobrym wyborem będzie uzupełnianie witaminy D3, która w naszym klimacie występuje w zbyt małych ilościach. Przykładem składnika, którego odpowiedniego poziomu nie uzyskamy bez suplementacji, są także nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, cynk i magnez oraz witaminy z grupy B, K i E. Jeśli zaś chcesz dodatkowo zwiększyć swoją sprawność fizyczną i umysłową, to doskonałym suplementem będzie żeń szeń w płynie

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej