Porady

Co i jak ćwiczyć podczas menstruacji?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels.com

Nie wyobrażasz sobie dla bez swoich rutynowych ćwiczeń? Sport sprawia Ci przyjemność i daje satysfakcję, jakiej nie jest w stanie zapewnić nic innego? Możliwe, że żyłaś w przekonaniu, że podczas menstruacji nie powinnaś ćwiczyć. Nic dziwnego – jesteśmy do tego przyzwyczajane już od naszych pierwszych miesiączek, gdy dostajemy zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego. Naturalnie, niektórym jest ono potrzebne, jednak czy wiedziałaś o tym, że często ból menstruacyjny może zostać zmniejszony właśnie dzięki… ćwiczeniom?

Czy ćwiczenia podczas menstruacji są wskazane?

Zacznijmy od początku – czy aktywność fizyczna podczas miesiączki jest wskazana? Chociaż doświadczenia z lekcji wychowania fizycznego w szkole mogą mówić inaczej, ćwiczenia podczas menstruacji są nie tylko wskazane, a wręcz pożądane! Oczywiście, przede wszystkim warto wziąć pod uwagę swoje samopoczucie i jeśli czujesz się z wyjściem na siłownie podczas trwania okresu niekomfortowo, nie zmuszaj się do tego. Nie istnieją jednak żadne medyczne przeciwskazania przed wysiłkiem fizycznym w tym czasie, to jest, dopóki Twój ginekolog nie powie inaczej. W razie wątpliwości zawsze najlepiej w pierwszej kolejności udać się do lekarza jednak mając pewność, że jesteś w pełni sił i zdrowia, nie odmawiaj sobie odrobiny sportu! Ćwiczenia podczas menstruacji mogą przynieść za sobą wiele korzyści, które przybliżymy w tym artykule. Najważniejsze to czuć się przy tym komfortowo. Na pewno wpłynie to fakt, czy użyjesz odpowiednich materiałów higienicznych. Świetnym rozwiązaniem są kubeczki menstruacyjne, których nawet nie poczujesz. To doskonała i ekologiczna alternatywa dla tamponów. Świetnie sprawdzą się również majtki menstruacyjne, o których wciąż wie niewiele kobiet! Na szczęście również podpaski i tampony z roku na rok stają się coraz lepsze, a wybierając właściwy dla swojej sylwetki model, nawet nie zorientujesz się, że masz je założone. Możesz sprawdzić je na przykład tutaj: https://www.ekopteka.pl/pol_m_KOBIETY_Materialy-higieniczne-1700.html.

Dlaczego warto ćwiczyć podczas menstruacji?

Wiele z nas podczas okresu odczuwa silne bóle w podbrzuszu. Choć zazwyczaj ciężko nam nawet wyobrazić sobie aktywność fizyczną, gdy boli nas noga, kręgosłup lub głowa, w przypadku menstruacyjnych bólów brzucha, naprawdę warto postawić na ćwiczenia. Aktywność i ruch potrafią bowiem sprawić, że spięte mięśnie powodujące skurcze i ból, rozluźnią się, przynosząc Ci zdecydowaną ulgę. Na pewno nie trzeba Ci mówić o tym, że ulubione ćwiczenia poprawiają Ci humor. Wysiłek fizyczny pozwala uwolnić endorfiny, a te szczególnie pomogą, gdy inne hormony dają Ci się we znaki podczas szczególnie trudnego okresu. Dzięki rozruszaniu w trakcie ćwiczeń mięśni ud i lędźwi rozluźnisz je i złagodzisz, a nawet całkowicie usuniesz ich skurcze. Kolejny pozytyw ćwiczeń? Dbając o zdrowe odżywianie, na pewno przeżywasz katusze, gdy wraz z nadejściem miesiączki, odczuwasz potrzebę na słodkie przekąski. Aktywność fizyczna… redukuje tę ochotę! A na sam koniec ciekawostka, o której mało kto wie – przede wszystkim dlatego, że tak bardzo żywy jest stereotyp, iż podczas menstruacji kobieta jest słabsza i gorsza – w tym czasie wydolność naszego organizmu wręcz wzrasta. Dlaczego by więc z tego nie skorzystać? 

Czy podczas okresu można pływać?

Wbrew powszechnej opinii nie ma powodu, żeby w czasie menstruacji nie odwiedzać basenu. Wręcz przeciwnie! Chłodna woda sprawi, że ból zostanie złagodzony, a Twoje mięśnie się zrelaksują. Oczywiście, mowa jedynie o paniach, które nie mają problemu z nawracającymi infekcjami intymnymi. Jeśli masz taki problem, wizyta na basenie w czasie miesiączki może go jedynie nasilić.

Wybierając się na basen w czasie okresu, musisz zadbać o odpowiednie tampony. Tylko właściwie – jakie tampony nadają się na basen? Tak naprawdę każde. Najlepiej takie, w których czujesz się komfortowo na co dzień; dopasowane do Twojej budowy i obfitości krwawienia. Jeśli to Twoje pierwsze spotkanie z tamponami, nie skupiaj się na samej wizycie na basenie. Powinnaś szukać produktów, które najlepiej odpowiedzą na Twoje potrzeby. Ciekawą alternatywą dla klasycznych tamponów są też ekologiczne kubeczki menstruacyjne. 

Co ćwiczyć w czasie miesiączki?

Już wiesz, że ćwiczenia podczas menstruacji mogą się przysłużyć Twojemu samopoczuciu. Pozostaje pytanie, jaka aktywność fizyczna najlepiej sprawdzi się w tym czasie?

  • rozciąganie,
  • pływanie,
  • marsze,
  • nordic walking,
  • spacery,
  • joga i pilates.

Z czym lepiej poczekać?

Istnieją ćwiczenia, które lepiej zostawić na później. Oto rodzaje aktywności fizycznej, które nie sprawdzą się podczas menstruacji:

  • ćwiczenia siłowe,
  • biegi długodystansowe,
  • aerobik.

Pamiętaj, że najważniejszy jest Twój komfort. Jeśli podczas ćwiczeń czujesz się gorzej, zrezygnuj z treningu i wróć do niego po miesiączce.

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej

post-image
Reklama

Jak wzmocnić odporność jeszcze przed zimą?

Odporność to zdolność organizmu do identyfikacji i zwalczania wszelakich czynników chorobotwórczych, tych ożywionych (bakterie, grzyby czy pasożyty) i nieożywionych (np. wirusy) oraz niepodatność na rozmaite czynniki zewnętrzne, które mogą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
Czytaj więcej