Porady

6 powodów, dla których warto się rolować

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Wśród szeregu pomocnych dla sportowców rozwiązań wyróżnia się tzw. rolowanie. To tajemniczo brzmiące określenie odnosi się do automasażu powięziowego, stosowanego zarówno przed treningiem, jak i po nim.

Czym jest rolowanie i jak je robić?

Rolowanie mięśni polega na wykonywaniu masażu mięśni przy pomocy specjalnego rollera. Kładąc ciężar ciała na rollerze, a następnie przesuwając nim do dołu i do góry, otrzymujemy ruch przypominający wałkowanie ciasta. Roller wykonany jest ze specjalnego tworzywa sztucznego, najczęściej pokrytego dodatkowymi wypustkami. Czynność ta jest niezwykle prosta i wystarczy stosować do niej odpowiednie zasady:

  1. Na rolowanie każdej partii ciała powinniśmy przeznaczyć maksymalnie 3 minuty, co zwykle da nam około 8 „przejazdów” w górę i w dół.
  2. Należy unikać rolowania stawów np. kolanowych.
  3. Rolowanie jest procesem powolnym, w którym uwzględniamy każdy fragment mięśnia.
  4. W przypadku napotkania bolącego miejsca warto pozostać przy nim na kilkanaście sekund. Jeśli zacznie nas mocniej boleć, musimy zmienić punkt ciężkości i udać się do fizjoterapeuty. Jeśli ból zacznie ustawać, wizyta u specjalisty nie będzie konieczna.

Każda partia ciała wymaga takiego podejścia do rolowania, aby odpowiednio zadbać o jej wyćwiczenie. Warto jednak wiedzieć, dlaczego należy się rolować. Oto 6 takich powodów.

Rozluźnij mięśnie

Zarówno osoby aktywne, jak i prowadzące siedzący tryb życia powinny zadbać o skuteczne rozluźnianie napiętych mięśni. Spięcie poszczególnych części ciała jest naturalnym efektem pozostawania w jednej pozycji, narażenia się na przewlekły stres, a także i utrzymywania nieprawidłowej postawy ciała. Automasaż stosowany przy pomocy rollera pozwala na zredukowanie napięcia w mięśniach oraz powięzi.

Zobacz też: Roller, czyli wałek do masażu – jaki wybrać?

Zmniejsz cellulit

Choć cellulit dotyczy przede wszystkim kobiet, nieraz jest problematyczny również dla mężczyzn. Jednak to ta pierwsza grupa szczególnie ucieszy się z tej funkcji rollera. Niezależnie od tego czy cellulit wynika ze zwiększenia się tkanki tłuszczowej, czy jest efektem nieprawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych, rolowanie ciała wspomaga skuteczne rozbijanie złogów cellulitowych. Efektem będzie jędrniejsze ciało, ponieważ rolowanie znacząco polepszy krążenie krwi.

Popraw mobilność

Wraz z napięciami mięśni może dojść do wyraźnego ograniczenia zakresu poruszania ciałem. Wynika to z tego, że tracimy mobilność do wykonywania pełnego ruchu w stawie. Dotyka to przede wszystkim osób podnoszących ciężary, choć nie tylko one są narażone na pojawienie się tej uciążliwej sytuacji. Rozwiązaniem jest rolowanie, które znakomicie uelastycznia powięź, czyli tkankę łączną. Dzięki rozluźnieniu mięśni oraz poprawieniu gibkości możemy cieszyć się zrelaksowanymi mięśniami i zdecydowanie większą mobilnością.

Zabezpiecz się przed kontuzjami

Rolowanie znakomicie działa na powięź, która otacza mięśnie, kości, nerwy i stawy. Właśnie ona podtrzymuje ludzki szkielet, a jej funkcjonowanie zależne jest od wielu czynników, w tym nawodnienia i uelastycznienia. Rolowanie wprawia w ruch włókna kolagenowe odpowiadające za wydzielanie większej ilości płynu. To zaś sprawia, że powięź jest lepiej nawodniona. Rolowanie również skutecznie uelastycznia nasze ciało.

Popraw postawę ciała

Poprawna postawa jest wbrew pozorom niezwykle istotna przy prawidłowym funkcjonowaniu organizmu ludzkiego. Przy utrzymywaniu złej pozycji możemy doprowadzić do szeregu nieprzyjemnych konsekwencji. Rolowanie pozwala na rozluźnienie napiętych mięśni, np. wokół kręgosłupa, co pomaga w przyjęciu lepszej postawy ciała.

Postaw na regenerację mięśni

Warto również wymienić wpływ rolowania na regenerację mięśni po treningu. Tak jak po każdym ćwiczeniu trzeba pamiętać o rozciąganiu, tak zapominalscy mogą w tym celu skorzystać z rollera. Potwierdzone jest, że rolowanie przynosi ulgę w przypadku pojawienia się różnorodnych dolegliwości będących efektem treningu. Roller poprawia produkcję kolagenu i wspomaga regenerację mięśni po treningu.

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej

post-image
Reklama

Jak wzmocnić odporność jeszcze przed zimą?

Odporność to zdolność organizmu do identyfikacji i zwalczania wszelakich czynników chorobotwórczych, tych ożywionych (bakterie, grzyby czy pasożyty) i nieożywionych (np. wirusy) oraz niepodatność na rozmaite czynniki zewnętrzne, które mogą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
Czytaj więcej