Be fit Zajęcia

Crossfit. Sprawdź, czy to sport dla Ciebie

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Bastien Plu/unsplash.com

Popularny dziś crossfit to doskonała opcja dla osób zaczynających przygodę ze sportem. Jedyne, czego trzeba, by zacząć się ruszać, to chęć do działania, wytrwałość i podstawowa wiedza na temat treningu. Nie musisz kupować specjalistycznego sprzętu. Możesz po prostu zacząć! Poznaj podstawowe zasady crossfitu!

Początki crossfitu

Crossfit to sport, który popularność zyskał w latach 90. XX wieku. Greg Glassman opracował wówczas specjalne zasady treningów dla żołnierzy, strażaków i policjantów. Głównym celem treningu miało być zwiększenie wydolności organizmu. Glassman kierował się przede wszystkim tym, by osoby pracujące w służbach mundurowych były sprawniejsze i silniejsze. Idealna sylwetka była efektem ubocznym proponowanych przez niego ćwiczeń.

Podstawowe zasady crossfitu

Crossfit to trening, który skupia się przede wszystkim na budowaniu naturalnej motoryki ciała człowieka. Podstawą są tu ćwiczenia takie jak skłony, przysiady, pompki. Każde z nich powinno wykorzystywać też masę ciała trenującego. W trakcie treningu angażowane są większe partie mięśni. Z reguły treningi trwają krótko, ale bywają naprawdę intensywne. Są one różnorodne, tu z pewnością nie ma miejsca na nudę! Sale przystosowane do uprawiania crossfitu wyposażone są w drążki, sztangi, skrzynie czy masywne opony. Treningi crossfitu czerpią z różnych popularnych sportów takich jak: boks, gimnastyka, sporty wytrzymałościowe czy lekka atletyka.

Zaletą crossfitu jest to, że nasze ciało rozwija się kompleksowo. Trening nie jest skoncentrowany wyłącznie na uzyskaniu idealnej sylwetki. Najważniejsza jest tu ogólna wydolność tlenowa całego ciała.

Crossfit to sport, który świetnie jest uprawiać w większych grupach. Podczas treningu istotna jest zdrowa, sportowa rywalizacja. Zawodnicy budują między sobą wspólnotę. Istotna jest tu komunikacja i wzajemny doping podczas konkurencji.

Standardowy trening crossfitu zaczyna się od rozgrzewki. Ciało podczas pierwszych ćwiczeń ma przygotować się do dalszego wysiłku. Kolejnym etapem jest w większości przypadków nauka odpowiedniej techniki. Z pozoru prosty przysiad nie przyniesie oczekiwanych efektów, jeśli nie będzie poprawnie wykonany. Na tym etapie pojawiają się też ćwiczenia wzmacniające z wykorzystaniem naszego ciężaru ciała lub sztangi. Najważniejszym punktem treningu jest WOD. Workout of the day, czyli „zadanie tego dnia”. WOD to kombinacja ćwiczeń, która angażuje wszystkie partie mięśni do pracy. Trenujący powinien pamiętać o poprawnej technice i tempie dostosowanym do jego możliwości. 

Zaczynając przygodę z crossfitem dobrze jest mieć opiekuna, który będzie kontrolował Twoje treningi. Trener może też dopasować program treningu w taki sposób, byś wyraźnie czuł jego efekty, ale nie zniechęcał się. Poziom trudności należy dopasować do naszych umiejętności.

Crossfit to przede wszystkim dobra zabawa. Treningi zawsze są wyczerpujące, ale i satysfakcjonujące. Jeśli podejmiesz wyzwanie i zdecydujesz się regularnie uprawiać crossfit, z pewnością szybko zobaczysz zadowalające Cię efekty. Kluczem do sukcesu jest wytrwałość i chęć do działania. Tylko wówczas możesz osiągnąć zamierzone cele i zakochać się w sporcie.

Zdj. główne: Bastien Plu/unsplash.com

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć

Przeczytaj więcej

post-image
Reklama

Jak wzmocnić odporność jeszcze przed zimą?

Odporność to zdolność organizmu do identyfikacji i zwalczania wszelakich czynników chorobotwórczych, tych ożywionych (bakterie, grzyby czy pasożyty) i nieożywionych (np. wirusy) oraz niepodatność na rozmaite czynniki zewnętrzne, które mogą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
Czytaj więcej